Arvaa millä kilowatilla mä tulin? Lue asiakastarina!

Julkaistu 31.12.19 | klo 14:22 | kategoriassa Asiakastarina


Arvaa millä kilowatilla mä tulin?

 

Siinäpä kysymys, jolla asiakastapaaminen harvemmin alkaa – tervetuloa sähköautoilijan maailmaan! Ennen ”sähkösukellusta” otetaan ensin kuitenkin hieman taustaa tämän päivän autokaupassa vallitsevaan keskusteluun.

 

Intro

 

Tällä hetkellä moni tuntuu pohtivan, millainen auto on ”oikea”. Pitääkö se olla bensa, diesel, hybridi, ladattava hybridi, täyssähköauto vai mikä. Mistä tämä keskustelu oikein juontaa juurensa? Noin 16-vuotiaasta ilmastoaktivististako? Ei. Aloitetaanpa autonvalmistajien näkökulmasta.

 

EU-päästörajoitukset

 

”EU:n päästörajoitukset edellyttävät, että autonvalmistajien kaikkien henkilöautomallien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alittavat 95 grammaa kilometriä kohden vuodesta 2020 lähtien.”

 

Edellä mainittua sovelletaan jokaisen EU-alueelle rekisteröityneen autonvalmistajan vuoden aikana valmistamien ajoneuvojen keskimääräiseen tasoon. Asetettu päästötavoite ohjaa autotehtaiden tuotantoa siten, että markkinoille tuodaan enenevässä määrin sähköisiä voimalinjoja omaavia automalleja. Tavoiterajan yli menevistä grammoista koituu sanktioita ja ne eivät kuulkaa ole pieniä! Puhutaan miljardeista. Saatamme tulla näkemään erilaista liikehdintää autonvalmistajien tasolla.

 

(Tästä voisi kirjoittaa pitkän pätkän, mutta tämä riittänee alustukseksi).

 

Minkä mä ostaisin?

 

No miten tämä kaikki näkyy tänne meidän tasolle, autokauppiaille ja auton ostajille? Se näkyy (ja on näkynyt jo) ladattavien autojen valikoiman lisääntymisenä ja tämä suuntaus jatkuu. Sitä mukaan, kun automerkeiltä tulee sähköisellä voimalinjalla toimivia malleja uusine tekniikoineen, vaaditaan myyjiltä jatkuvaa kouluttautumista ja ostajilta rohkeuttakin seikkailla eri vaihtoehtojen maailmassa. Ja sitten pitäisi vielä tehdä ostopäätös! Nähtävissä on epätietoisuuden tunnetta ja siten ostamisen epävarmuutta. Ja tähän mekin olemme Kurikassa erityisesti tänä syksynä törmänneet. Ladattavat autot kyllä kiinnostavat, mutta aiheeseen tuntuu liittyvän vielä paljon kysymyksiä. Tarvitaan siis konkreettisia kokemuksia!

 

Tähän konkretian tarpeeseen kutsuimme vieraaksemme Oiva Nevalan, joka ystävällisesti tuli jakamaan sähköautokokemuksiaan kanssamme. Oiva hankki meiltä vuosi sitten Hyundain täyssähköauton KONA Electricin, 64kWh 204hv Style-mallin. Kona Electric on SUV-malli eli tuttavallisemmin citymaasturi, ja sen toimintamatka yhdellä latauksella on 449 kilometriä (yhdistetty) ja 619 km (kaupunki). Konan mittarissa on nyt 23 000 kilometriä. Kyselläänpä vähän, miten vuosi on sujunut.

 

Oiva Nevala

 

Miksi sähköauto?

 

Mikä sai miehen yleensäkin kiinnostumaan sähköautoista? Lähtökohtina sähköauton hankinnalle olivat Oivan kiinnostus sähköön ja ilmastonmuutokseen. Vuonna 2015 hän otti ensikosketuksen sähköautoiluun ensimmäisellä koeajolla, Hyundain sähkö-IONIQ:llä. ”Auto oli kaunis, mutta toimintamatka oli vielä liian lyhyt omiin tarpeisiini”, pitkin Suomea autoileva Oiva muistelee ja jäi odottamaan autoa, jossa olisi tarpeeksi toimintamatkaa.

 

Sähköauton hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun Oivan siskonpoika oli tutkinut sähköautoja netistä ja ilmoitti enolleen, että nyt on markkinoilla noin 450 kilometrin toimintamatkan omaava täyssähköauto – Hyundai KONA Electric. Oiva tutkiskeli itsekseen asiaa 3-4 tuntia netistä ja marssi meille autoliikkeeseen sanoen ”sähkö-KONA tilaukseen”.

 

Hyvät puolet

 

Nyt kun KONA Electricillä on ajoa takana reilu vuosi, on hyvä summata kokemuksia. Kysyttäessä sähkö-KONAN parasta puolta vastaa Oiva välittömästi toimintamatkan. Tämä mies kulkee ympäri Suomea harrastuksissaan, joten KONA:n suoma pitkä toimintamatka on ollut tarpeen. Hyvänä kakkosena tulee auton turvallisuusvarusteet. ”Turvallisuustekniikkaa on riittävästi; muun muassa kaistavahti, kaistallapitoavustin ja peruutuskamera ovat hyviä näin seniori-ikäiselle”, Oiva kertoo.

 

 

Sähköautoilun edullisuus

 

Sähköautolla ajamisesta keskustellessa tulee aina puheeksi autolla ajamisen edullisuus; onko se sitä? Oivakin on laskenut oman säästönsä verraten vuotuista ajomääräänsä bensa- ja sähköautolla ajamisen kesken. Vuosittainen säästö nousee tällä miehellä jopa 3000 euroon! ”Tämä säästö toki siistillä ajolla, mutta ”nurkka-ajossa” eli kaupunkiajossa sähköautolla säästää vielä enemmän”, hän muistuttaa ja tuo esiin myös sähköauton huoltamisen edullisuuden.

 

”Älyttömän edullista ajaa! Niin edullista ajaa!”

 

Oivan mukaan ajossa säästäminen on myös paljon ”viittimisestä kiinni”; sähköautolla ajamisessa pätee pitkälti samat taloudellisen ajon lait kuin polttomoottoriautoillakin. Toki erokin löytyy: ”Käytän jarrupoljinta todella harvoin”, Oiva kertoo. Anteeksi mitä?

 

*Tekniikkaknoppi: Jarrupolkimen vähän käytön mahdollistaa sähköautoissa oleva jarrutusenergian talteenottojärjestelmä.

 

Eli suomeksi, sähköauton voimalinja saa lisäenergiaa käyttämällä vauhdin hidastamiseen sähkömoottoria jarrujen sijasta. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän luoma energia varastoituu akkuun ja auttaa pitämään akun varaustilan hyvänä. Jarrutuksen tasoa säädetään helposti ohjauspyörän takana olevilla vaihtosiivekkeillä.

 

Oiva on oppinut hyödyntämään juurikin jarrutusenergian talteenottoa KONA:n ratin takana olevilla vaihtosiivekkeillä. ”Toki äkkitilanteissa jarrua on syytä polkea ja välillä muutenkin,”  hän muistuttaa.

 

Autoreissu Kurikka-Helsinki

 

Usein asiakkaat pohtivat, miten sähköauto soveltuu pitkiin ajomatkoihin. Kysytäänpä Oivalta. Mtä toimenpiteitä esimerkiksi Kurikka – Helsinki välinen reissu vaatii? ”Lähtiessä katson, että auton akku on täynnä. Kerran lataan matkalla.” Toisin sanoen pitemmälle matkalle lähdettäessä tehdään samat toimet kuin polttoainemoottoriautollakin; lähdetään tankki täynnä ja välillä tankataan.

 

Lähtiessä katson, että auton akku on täynnä. Kerran lataan matkalla.”

 

Tankkaamisesta puheenollen kotona lataamiseen on kaksi mahdollisuutta; joko asentaa oma kotilatausasema tai ladata tavallisesta kotipistokkeesta. Oiva lataa autoaan sähköasentajan tarkistamasta kotipistokkeesta sekä julkisista latausasemista. Kotipistokkeen tarkistamisen ja varsinaisen kotilatausaseman asentamisen hoitaa aina alan asiantuntija.

 

Entä ne julkiset latauspisteet, eli juuri se lataus, joita pitkiä reissuja tekevä sähköautoilija tarvitsee. Näitä latauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskusten, huoltoasemien ja hotellien parkkialueilta. Oivakin hyödyntää julkisia asemia. Hänellä on kännykässään aplikaatio, josta näkee julkiset latauspisteet. Eli ne on helppo löytää, mutta toimiiko ne? Aika jännittävä tilanne olisi, että auton toimintamatka näyttää alle 50 kilometriä, saavut latausasemalle ja latauspisteen näytössä lukee ”error”.

 

Noh! Aina ei latauspiste ole toiminut Oivallakaan. Mutta hätä ei ole ollut kertaakaan, koska latauspisteestä löytyy aina puhelinnumero, johon voi soittaa ja lataus käynnistetään etänä. Eli tätäkään asiaa ei tarvitse jännittää.

 

Kertaakaan en ole jäänyt taipaleelle.”

 

Suomen pakkanen ja sähköauto yhteen sopii?

 

Sähköauton lataamisen ja toimintamatkan lisäksi keskusteluissa nousee esiin lähes aina kysymys liittyen talveen ja pakkasiin. Pelittääkö auto? Miten pakkanen vaikuttaa? Selvää on, että kovilla pakkasilla energiaa kuluu auton lämmittämiseen ja tämä lyhentää auton toimintamatkaa. Oivan ajoissa kovin pakkanen on ollut -27 ja se jo tuntui.

 

Viime talvena oli kovimmillaan 27 pakkasta. Ajoin ”kunnolla” kiireessä enkä säästellyt;

silloin meni virtaa”.

 

Oivan kokemuksen mukaan esimerkiksi kymmenen asteen pakkanen ei tee paljoakaan toimintamatkaan. Hän muistuttaakin ajotyylin merkityksestä, tässäkin.

 

”Riippuu niin ajotavasta, ajotyyli ratkaisee, ihan kuten tavallisellakin autolla”.

 

Myös myytti, että pakkanen tai vesisade aiheuttaisi sähköautossa ”joulukuusen kaikkien valojen välkkymisen”, voidaan tässä kohtaa ruksata yli. Ongelmia ei ole ollut.

 

Ei jää jalkoihin!

 

Automaattivaihteinen sähkö-KONA kiihtyy nollasta sataa 7,6 sekunnissa. Auton vaste kaasuun on jopa yllättänyt kuljettajan. ”Kaasujalkaa on pitänyt käyttää varoen!,” Oiva naurahtaa. Toki hyvä puoli tästäkin löytyy; erityisesti ohittaessa auto on turvallinen, koska kaasun vaste on niin nopea.

 

”Ei tartte olla jaloissa. KONA lähtee kuin varpusparvi!”

 

Loppusanat

 

Lopuksi puhutaan vielä siitä, miten Oivan autoilu on sähköautoon siirtymisen jälkeen muuttunut. Oiva sanoo, että hän ei ole ikinä tykännyt autoilusta, mutta nyt hän lähtee mielellään ajelemaan! Sähköautoilu on kuulemma hauskaa! Erilaisissa nettialustoissa kuulemma myös kisaillaan, kuinka pienellä sähkön kulutuksella kukin pääsee.

 

”En tiedä mitä se (sähköautoilu) on; urheilua, saituutta vai hulluutta,

mutta hauskaa tämä ainakin on!”

 

Näihin sanoihin on hyvä päättää tämä juttuhetki. Kiitos Oivalle!

 

-Matleena-