Hyundai IONIQ hybrid sisters! Lue asiakastarina!

Julkaistu 25.07.19 | klo 14:30 | kategoriassa Asiakastarina


Alkuun tilasto

 

Suomessa autokannan sähköistyminen näkyy tällä hetkellä eniten hybridien yleistymisessä ensirekisteröinneissä. Tammi-huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 4,5 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja sähköautojen osuus oli 1,7 prosenttia. Muiden hybridien, joissa ei ole ulkoista latausta, osuus oli noin 13 prosenttia (Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus).

 

Hybrid-autoilijoihin kuuluvat myös siskokset Niina-Teija ja Satu.  Satu on ajanut Hyundain IONIQ hybridillä reippaan vuoden, ja nyt uuden IONIQ hybridin hankki myös Niina-Teija. Kuitenkin ennen kuin siirrytään näihin suorapuheisiin, rempseisiin ja kovaäänisiin (!) pohjalaisnaisiin, niin pari sanaa ekoautoilusta.

 

Termit tutuksi

 

Ekoautoilu, e-auto, hybridi, ladattavat autot, range, plugari, sähköautoilu, latauspiste… Termit, jotka ovat kuuluneet autokauppaan jo jonkin aikaa. Silti asiakaskeskusteluissa näitä termejä on hyvä joskus käydä läpi. Tässäpä muutama selvennys ihan omin sanoin ja vapaalla kädellä suomennettuna.

 

Hybrid-auto= auto, jossa käytetään polttoainetta ja sähköä. Tähän autoon sinä tankkaat vain polttoainetta, sähkö latautuu automaattisesti polttomoottorilla ajettaessa. Hybridi EI jätä sinua tielle, kunhan tankissa on polttoainetta. Hybrid-auton hankinta on ”kevyin” vaihtoehto halutessasi siirtyä ympäristöystävällisempään ja vähemmän kuluttavaan autoiluun. ”Kävin harvemmin tankilla kuin pelkällä polttoaineella kulkevalla autolla”, tuumasi eräs asiakas.

 

Ladattava hybrid-auto= tässä autossa on kaksi tankkia; yksi polttoaineelle ja yksi sähkölle. Tällä autolla pääset jo makustelemaan sähkön ”tankkaamista”. Tämäkään auto EI jätä sinua tielle, kunhan tankissa on polttoainetta. Ladattavien hybridien kohdalla puhutaan jo toimintamatkasta (range), joka vaihtelee eri merkeillä. Esimerkiksi Hyundai IONIQ plug in (eli ladattava hybrid) lupaa noin 52 kilometrin toimintamatkan. Toisin sanoen jos päiväajosi menevät tuon kilometrimäärän väliin, voit suorittaa autoilusi jo pelkällä sähköllä!

 

Sähköauto= tämä auto kulkee nimensä mukaisesti pelkästään sähköllä. Kun sähkö loppuu, loppuu ajokin. Toimintamatkat vaihtelevat. Esimerkiksi Hyundai IONIQ electric lupaa noin 280 kilometrin toimintamatkan ja Hyundai e-KONA jopa 449 kilometriä. Asiaan vihkiytyneet saattavat tehdä laskelmia Exceliin, jossa näkee vuotuisen säästönsä, jonka sähköautolla ajo mahdollistaa. Auton hankintahinta versus vuotuinen säästö polttoaineissa ja huolloissa? Niin, punnittavaa siis on.

 

Siinä pikapähkinänkuori ja sitten mahtaviin asiakkaisiimme! Niina-Teija ja Satu! Äänet auki!

 

Hyundai IONIQ hybrid

 

Satu on tosiaan ajanut IONIQ:llaan reilun vuoden ja auto on selvästikin tullut tutuksi. Häntä on miellyttänyt eniten hybridin ekologisuus ja polttoaineissa säästäminen. Keskikulutus on ollut 4,0 litran ympärillä.  ”Kyllä! 1000 kilometriä minä olen mennyt yhdellä tankilla!”, Satu huudahtaa kertoen käyvänsä tankilla kerran kuukaudessa. Niina-Teija vieressä uskookin, että nyt kun hänenkin auto vaihtui hybridiksi, kulutus vähenee puolella entiseen autoon verrattuna. Ekologisuus ja taloudellisuus oli Niina-Teijankin valintakriteereitä uutta autoa ostettaessa.

 

1000 kilometriä minä olen mennyt yhdellä tankilla!”.

 

Auto ja älylaitteet

 

Niina-Teija on ajanut kahdeksalla eri autolla. Nyt ostopäätökseen vaikuttivat paitsi halu siirtyä hybrid-maailmaan myös IONIQ:n ja älylaitteiden yhteensopivuus. ”Asioita hoitaessa ei tarvitse käyttää käsiä”, hän sanoo ja kuittaa samalla pari sähköpostia ranteessaan olevasta älykellosta. Muutenkin häntä kiinnostaa kaikenlainen digitalisaatio ja asioiden helpottaminen älylaitteilla. ”Älylaitteiden keskustelu auton kanssa oli yksi ostopäätökseen vaikuttava tekijä”, hän sanoo.

 

Siskoksia miellyttää tietysti myös IONIQ:n ulkonäkö sekä ajossa koettu hybridin äänettömyys. Toki ”takapuolen pitää sopia penkkiin” ja auton sisätilojenkin pitää tuntua kotoisalta. IONIQ:n sisätilojen muunneltavuus ja tilavuus saa Satulta kiitosta; takapenkille sopii hyvin kolme lasta istumaan, kaksi vielä turvaistuimissakin.

 

Totta kai matkustusmukavuudenkin kuuluu olla hyvä ja auton pitää sopia silmään!”

 

Huollon asiakkuus ja sen merkitys autokaupassa

 

Kysyttäessä huollon puolen merkitystä autokaupassa vastaus tulee naisilta nopeasti: ” (Huolto on) Helkutin tärkeä asia!”.  Naiset ovat tyytyväisiä, että huollossa kerrotaan mitä autolle on tehty ja mitä seuraavaksi mahdollisesti tehdään. Siskokset arvostavat myös sitä, että asioita selvitetään eikä jätetä ”ilmaan leijumaan”.  ”Ja on saanut käydä kysymässä myös tyhmiä”, Satu muistuttaa pilke silmäkulmassa.

 

Omat defenssimekanismini aktivoituneena uskaltaudun kysymään näiltä suorapuheisilta naisilta, miten palvelu on täällä automyynnin puolella toiminut. ”No, onhan tässä muutamat autot täältä ostettu eikö se kerro jotain”, huudahtavat molemmat (ja minä huokaisen!). Autoliikkeemme on tullut tutuksi vuosien varrella ja asiointi on helppoa. Ja kyllä, luottamus on molemminpuolista. Seuraava lause myös kuvastaa asiointia autoliikkeessämme:

 

Asiakas voi käydä katselemassa eikä kukaan rynni päällemennään asiakkaan tahdin mukaan.”

Kysymys (ja muistutus) automyyjille

 

Topakat naiset haluavat lopuksi puhua vielä siitä, että miksi autokaupoissa luullaan, että nainen haluaa aina pienen auton. Molemmat korostavat autoilussaan turvallisuutta, jota hyvän kokoinen auto tuo.  Liikenteessä voi sattua vaikka mitä, jolloin  ”pitää voida luottaa, että autokin suojelee liikenteessä”. Naisten mukaan auton arvoa ei mitata hinnalla vaan nimenomaan turvallisuudella. Hyvä pointti.

 

Kiitos hengästyttävästä juttuhetkestä Niina-Teija ja Satu!

 

PS. Auton luovutuksesta oli kulunut noin tunti, kun Niina-Teija tuli käymään. ”Mä varmaan meen saunaan tämän auton kans!” 🙂  – Perfect match.

 

– Matleena –