Mitsubishi Outlander PHEV käytännössä. Lue asiakastarina!

Julkaistu 21.05.20 | klo 13:40 | kategoriassa Asiakastarina


Ladattavat hybridit eli lyhennysnimeltään PHEV:t ovat autoja, joissa on sekä polttomoottori että sähkömoottori. Näihin autoihin tankataan polttoainetta ja ladataan sähköä. Ladatulla sähköllä pääsee ajamaan keskimäärin 30-50 kilometrin matkoja.

 

Mitsubishin mallistosta löytyy ladattava hybridi, Outlander PHEV, joka on onnistuneesti brändätty Hybridikuninkaaksi. Perehdytään vähän Outlander PHEV:iin käytännössä; kenelle se sopii, millainen se on ajossa ja miten tästä autosta saa kaiken irti. Otetaan haastatteluun Mitsubishi-maahantuonnista tuotepäällikkö Riku Rautanen sekä PHEV:n ostanut asiakkaamme Antti Heikkilä.

 

Kenelle PHEV sopii

 

Asiakkaan ollessa kiinnostunut ladattavista autoista, täyssähköautoista tai ladattavista hybrideistä, lähdetään liikkeelle aina päivittäisestä ajomäärästä eli montako kilometriä tulee ajoa vuorokaudessa. Riku tuo esiin myös ajoympäristön. Eniten oikeuksiinsa ladattava hybridi pääsee lyhemmillä matkoilla kaupunkiympäristössä, jossa lyhyemmät matkat voidaan taittaa puhtaasti sähköllä”, hän sanooEli ladattavaa autoa pohtivat: kartoita myyjäsi kanssa päivittäinen ajomääräsi ja -ympäristösi.

 

Ladattava hybridi pääsee oikeuksiinsa lyhemmillä matkoilla kaupunkiympäristössä, jossa lyhyemmät matkat voidaan taittaa puhtaasti sähköllä.”

 

Ladattavan hybridin etu täyssähköautoon on se, että sitä voidaan käyttää kuten polttomoottoriautoa. Ladattavalla hybridillä siis pääsee helposti myös pidemmän matkan eikä lataamisesta tarvitse huolehtia, kunhan tankissa on polttoainetta. Myös nelivetoa tarvitsevat hyötyvät erityisesti Outlander PHEV:stä, koska se on aina nelivetoinen. ”Nelivedon ansiosta Outlander PHEV:llä voi huoletta ajaa kesät talvet eikä se säikähdä hankalampaakaan mökkitietä”, Riku kertoo. Outlander  PHEV on myös isokokoinen, joten se sopii hyvin perhekäyttöön ja pienten päästöjensä ansiosta myös työsuhdekäyttöön.

 

”Nelivedon ansiosta Outlander PHEV:llä voi ajaa kesät talvet eikä se säikähdä

hankalampaakaan mökkitietä.”

 

Asiakkaamme Antti Heikkilä innostui PHEV:stä asioidessaan meillä huollossa ja ”innostunut myyjä usutti ajamaan PHEV:llä”. Outlander PHEV lupaa noin 45 kilometrin toimintamatkaa, mikä sai innostumaan autosta lisää; Antin päivittäiset ajot ovat juuri tuota luokkaa. Antti teki autolla parikin koeajoa. Ensimmäisestä kerrasta Antin mieleen jäi hyvä ajettavuus sekä ajotuntu, ja toisella kerralla perehdyttiin autoon paremmin. Lopulta tarjouksia tehtiin puolin toisin, ja yhden yön hautomisen jälkeen Outlander vaihtui Outlander PHEV:iin.

 

Miten PHEV:stä saa ”kaiken irti”? 

 

Ladattavia autoja harkitseva pohtii yleensä auton hankintahinnan ja sähköllä ajamisen tuomien säästöjen suhdetta. Säästöjä tuo sähköllä ajaminen ja sähköllä ajaminen edellyttää lataamista. ”Ladattavan hybridin hyödyntäminen maksimaalisesti tarkoittaa luonnollisesti sen säännöllistä lataamista”, Rikukin muistuttaa. Lataamalla autoa kotona ja mahdollisuuksien mukaan työpaikalla, antaa PHEV mahdollisuuden ajaa mahdollisimman pitkään sähköllä kuluttamatta yhtään bensaa. Antti allekirjoittaa saman; hän laittaa auton lataukseen jokaisen ajon jälkeen. ”Lataaminen ei ole vaivalloista, se vaatii vain sen viittimisen”, hän sanoo.

 

”Lataamalla autoa kotona ja mahdollisuuksien mukaan työpaikalla, antaa PHEV mahdollisuuden ajaa mahdollisimman pitkään sähköllä kuluttamatta yhtään bensaa.”

 

Kulutus

 

Ladattavien autojen ”oikea, todellinen kulutus” kiinnostaa ostajia. Kuten kaikkien autojen, myös Outlander PHEV:n kulutuslukemat riippuvat monesta eri tekijästä. ”Olosuhteet, lämpötilat, ajonopeus, akun varaustila lähtötilanteessa jne. vaikuttavat kaikki osaltaan kulutukseen”, Riku luettelee ja muistuttaa, että luonnollisesti esimerkiksi peräkärry kasvattaa auton kuormaa vaikuttaen näin kulutukseen.

 

Antti kertoo, ettei hän ole kovin säästeliäs kuski, mutta on kuitenkin kiinnostunut auton kulutustiedoista. Antti oli haastatteluhetkellä ajanut autollaan 7300 kilometriä ja keskikulutus on ollut 6,25. ”Ennen kävin tankilla kerran viikossa, nyt harvemmin.”  Eräällä talviaikana tehdyllä 500 kilometrin ajomatkalla, oli kulutus 2,8 litraa sadalla kilometrillä. ”Ja tuossa matkassa oli sekä lyhyttä että pitkää ajoa”, hän muistuttaa ja sanoo samaan hengenvetoon, että vähemmälläkin olisi päässyt. Antin mielestä Outlander PHEV:ssä on parasta juurikin pieni kulutus, ja nollan litran kulutuksella se ajaminen vasta mukavaa kuulemma onkin.

 

”Outlander PHEV:ssä on parasta juurikin pieni kulutus.”

 

Turvallisuusvarusteet kehittyvät koko ajan

 

Ladattavan auton ostopäätökseen vaikuttaa sähköllä ajamisen tuomien sääästöjen lisäksi tietysti myös ajomukavuus ja auto itsessään. Antti kehuu Outlander PHEV:ä mukavan tuntuiseksi autoksi ja on huomannut turvallisuusjärjestelmien jatkaneen kehitystään. Varustetason valinnasta riippuen Outlander PHEV:stä löytyvät muun muassa kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, peruustuskamera, etutörmäysvaroitin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä ja kuolleen kulman varoitin.  Riku muistuttaa myös, että ajastetut lataukset ja lämmitykset löytyvät nykyään kaikista Suomen tuontiohjelmanmalleista. Eli Outlander PHEV:ssä on turvallisuutta ja mukavuutta kerrakseen!

 

Lopuksi, hyvä omatunto

 

Haastatteluhetkellä Antti oli ajanut Outlander PHEV:llä muutaman kuukauden. Auton muuttuminen ladattavaksi hybridiksi ei ole muuttanut itse autolla ajamista miksikään. ”Toki uudella autolla ajaminen on aina mukavampaa”, hän huomauttaa. Uuden auton mukavuuden ja polttoainekuluissa säästämisen lisäksi Antin mieleen tulee vielä yksi näkökulma PHEV:llä ajamiseen: ”koska maaseudulla auto on oikeastaan pakollinen, voi sähköllä ajaessa tuntea myös hyvää omaatuntoa”.

 

”…sähköllä ajaessa voi tuntea myös hyvää omaatuntoa.”

 

Eli! Tervetuloa hyvän omantunnon autokaupoille Kurikkaan!

Kiitos haastattelusta Antille ja Rikulle.

 

-Matleena-

 

Mitsubishi Outlander PHEV pähkinänkuoressa

 

Bensa ja sähkö

Aina automaattivaihteinen

Aina neliveto

Varusteina muun muassa:

  • Jatkuva sähköinen neliveto
  • Lämmitettävä ohjauspyörä
  • Remote control -etähallinta
  • Sähköinen takaluukku
  • Peruutuskamera
  • Automaattinen kaksialueilmastointi
  • Avaimeton käynnistys ja lukitus
  • 8” mediakeskus
  • Apple CarPlay ja Android Auto -liitettävyys ja
  • 5 vuoden/100 000 km Mitsubishi-takuu.