Arvaa millä kilowatilla mä tulin?
Arvaa millä kilowatilla mä tulin?
Siinäpä kysymys, jolla asiakastapaaminen harvemmin alkaa - tervetuloa sähköautoilijan maailmaan! Ennen "sähkösukellusta" otetaan ensin kuitenkin hieman taustaa tämän päivän autokaupassa vallitsevaan keskusteluun.
Intro
Tällä hetkellä moni tuntuu pohtivan, millainen auto on "oikea". Pitääkö se olla bensa, diesel, hybridi, ladattava hybridi, täyssähköauto vai mikä. Mistä tämä keskustelu oikein juontaa juurensa? Noin 16-vuotiaasta ilmastoaktivististako? Ei. Aloitetaanpa autonvalmistajien näkökulmasta.
EU-päästörajoitukset
"EU:n päästörajoitukset edellyttävät, että autonvalmistajien kaikkien henkilöautomallien
keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alittavat 95 grammaa kilometriä kohden vuodesta 2020 lähtien."
Edellä mainittua sovelletaan jokaisen EU-alueelle rekisteröityneen autonvalmistajan vuoden aikana valmistamien ajoneuvojen keskimääräiseen tasoon. Asetettu päästötavoite ohjaa autotehtaiden tuotantoa siten, että markkinoille tuodaan enenevässä määrin sähköisiä voimalinjoja omaavia automalleja. Tavoiterajan yli menevistä grammoista koituu sanktioita ja ne eivät kuulkaa ole pieniä! Puhutaan miljardeista. Saatamme tulla näkemään erilaista liikehdintää autonvalmistajien tasolla.
(Tästä voisi kirjoittaa pitkän pätkän, mutta tämä riittänee alustukseksi).
Minkä mä ostaisin?
No miten tämä kaikki näkyy tänne meidän tasolle, autokauppiaille ja auton ostajille? Se näkyy (ja on näkynyt jo) ladattavien autojen valikoiman lisääntymisenä ja tämä suuntaus jatkuu. Sitä mukaan, kun automerkeiltä tulee sähköisellä voimalinjalla toimivia malleja uusine tekniikoineen, vaaditaan myyjiltä jatkuvaa kouluttautumista ja ostajilta rohkeuttakin seikkailla eri vaihtoehtojen maailmassa. Ja sitten pitäisi vielä tehdä ostopäätös! Nähtävissä on epätietoisuuden tunnetta ja siten ostamisen epävarmuutta. Ja tähän mekin olemme Kurikassa erityisesti tänä syksynä törmänneet. Ladattavat autot kyllä kiinnostavat, mutta aiheeseen tuntuu liittyvän vielä paljon kysymyksiä. Tarvitaan siis konkreettisia kokemuksia!
Tähän konkretian tarpeeseen kutsuimme vieraaksemme Oiva Nevalan, joka ystävällisesti tuli jakamaan sähköautokokemuksiaan kanssamme. Oiva hankki meiltä vuosi sitten Hyundain täyssähköauton KONA Electricin, 64kWh 204hv Style-mallin. Kona Electric on SUV-malli eli tuttavallisemmin citymaasturi, ja sen toimintamatka yhdellä latauksella on 449 kilometriä (yhdistetty) ja 619 km (kaupunki). Konan mittarissa on nyt 23 000 kilometriä. Kyselläänpä vähän, miten vuosi on sujunut.
Oiva Nevala
Miksi sähköauto?
Mikä sai miehen yleensäkin kiinnostumaan sähköautoista? Lähtökohtina sähköauton hankinnalle olivat Oivan kiinnostus sähköön ja ilmastonmuutokseen. Vuonna 2015 hän otti ensikosketuksen sähköautoiluun ensimmäisellä koeajolla, Hyundain sähkö-IONIQ:llä. "Auto oli kaunis, mutta toimintamatka oli vielä liian lyhyt omiin tarpeisiini", pitkin Suomea autoileva Oiva muistelee ja jäi odottamaan autoa, jossa olisi tarpeeksi toimintamatkaa.
Hyundai KONA Electricin tietoja.
Sähköauton hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun Oivan siskonpoika oli tutkinut sähköautoja netistä ja ilmoitti enolleen, että nyt on markkinoilla noin 450 kilometrin toimintamatkan omaava täyssähköauto - Hyundai KONA Electric. Oiva tutkiskeli itsekseen asiaa 3-4 tuntia netistä ja marssi meille autoliikkeeseen sanoen "sähkö-KONA tilaukseen".
Hyvät puolet
Nyt kun KONA Electricillä on ajoa takana reilu vuosi, on hyvä summata kokemuksia. Kysyttäessä sähkö-KONAN parasta puolta vastaa Oiva välittömästi toimintamatkan. Tämä mies kulkee ympäri Suomea harrastuksissaan, joten KONA:n suoma pitkä toimintamatka on ollut tarpeen. Hyvänä kakkosena tulee auton turvallisuusvarusteet. "Turvallisuustekniikkaa on riittävästi; muun muassa kaistavahti, kaistallapitoavustin ja peruutuskamera ovat hyviä näin seniori-ikäiselle", Oiva kertoo.
Hyundai KONA Electricin hätäjarrutusjärjestelmä.
Sähköautoilun edullisuus
Sähköautolla ajamisesta keskustellessa tulee aina puheeksi autolla ajamisen edullisuus; onko se sitä? Oivakin on laskenut oman säästönsä verraten vuotuista ajomääräänsä bensa- ja sähköautolla ajamisen kesken. Vuosittainen säästö nousee tällä miehellä jopa 3000 euroon! "Tämä säästö toki siistillä ajolla, mutta "nurkka-ajossa" eli kaupunkiajossa sähköautolla säästää vielä enemmän", hän muistuttaa ja tuo esiin myös sähköauton huoltamisen edullisuuden.
"Älyttömän edullista ajaa! Niin edullista ajaa!"
Oivan mukaan ajossa säästäminen on myös paljon "viittimisestä kiinni"; sähköautolla ajamisessa pätee pitkälti samat taloudellisen ajon lait kuin polttomoottoriautoillakin. Toki erokin löytyy: ”Käytän jarrupoljinta todella harvoin”, Oiva kertoo. Anteeksi mitä?
*Tekniikkaknoppi: Jarrupolkimen vähän käytön mahdollistaa sähköautoissa oleva jarrutusenergian talteenottojärjestelmä.
Eli suomeksi, sähköauton voimalinja saa lisäenergiaa käyttämällä vauhdin hidastamiseen sähkömoottoria jarrujen sijasta.
Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän luoma energia varastoituu akkuun ja auttaa pitämään akun varaustilan hyvänä.
Jarrutuksen tasoa säädetään helposti ohjauspyörän takana olevilla vaihtosiivekkeillä.
Säädettävä regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä.
Oiva on oppinut hyödyntämään juurikin jarrutusenergian talteenottoa KONA:n ratin takana olevilla vaihtosiivekkeillä. ”Toki äkkitilanteissa jarrua on syytä polkea ja välillä muutenkin," hän muistuttaa.
Autoreissu Kurikka-Helsinki
Usein asiakkaat pohtivat, miten sähköauto soveltuu pitkiin ajomatkoihin. Kysytäänpä Oivalta. Mtä toimenpiteitä esimerkiksi Kurikka - Helsinki välinen reissu vaatii? "Lähtiessä katson, että auton akku on täynnä. Kerran lataan matkalla." Toisin sanoen pitemmälle matkalle lähdettäessä tehdään samat toimet kuin polttoainemoottoriautollakin; lähdetään tankki täynnä ja välillä tankataan.
"Lähtiessä katson, että auton akku on täynnä. Kerran lataan matkalla."
Tankkaamisesta puheenollen kotona lataamiseen on kaksi mahdollisuutta; joko asentaa oma kotilatausasema tai ladata tavallisesta kotipistokkeesta. Oiva lataa autoaan sähköasentajan tarkistamasta kotipistokkeesta sekä julkisista latausasemista. Kotipistokkeen tarkistamisen ja varsinaisen kotilatausaseman asentamisen hoitaa aina alan asiantuntija.
Auton mukana tuleva latauskaapeli (tavallinen Schukopistoke-lataus).
Entä ne julkiset latauspisteet, eli juuri se lataus, joita pitkiä reissuja tekevä sähköautoilija tarvitsee. Näitä latauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskusten, huoltoasemien ja hotellien parkkialueilta. Oivakin hyödyntää julkisia asemia. Hänellä on kännykässään aplikaatio, josta näkee julkiset latauspisteet. Eli ne on helppo löytää, mutta toimiiko ne? Aika jännittävä tilanne olisi, että auton toimintamatka näyttää alle 50 kilometriä, saavut latausasemalle ja latauspisteen näytössä lukee ”error”.
Noh! Aina ei latauspiste ole toiminut Oivallakaan. Mutta hätä ei ole ollut kertaakaan, koska latauspisteestä löytyy aina puhelinnumero, johon voi soittaa ja lataus käynnistetään etänä. Eli tätäkään asiaa ei tarvitse jännittää.
"Kertaakaan en ole jäänyt taipaleelle."
Suomen pakkanen ja sähköauto yhteen sopii?
Sähköauton lataamisen ja toimintamatkan lisäksi keskusteluissa nousee esiin lähes aina kysymys liittyen talveen ja pakkasiin. Pelittääkö auto? Miten pakkanen vaikuttaa? Selvää on, että kovilla pakkasilla energiaa kuluu auton lämmittämiseen ja tämä lyhentää auton toimintamatkaa. Oivan ajoissa kovin pakkanen on ollut -27 ja se jo tuntui.
”Viime talvena oli kovimmillaan 27 pakkasta. Ajoin "kunnolla" kiireessä
enkä säästellyt; silloin meni virtaa".
Oivan kokemuksen mukaan esimerkiksi kymmenen asteen pakkanen ei tee paljoakaan toimintamatkaan. Hän muistuttaakin ajotyylin merkityksestä, tässäkin.
"Riippuu niin ajotavasta, ajotyyli ratkaisee, ihan kuten tavallisellakin autolla".
Myös myytti, että pakkanen tai vesisade aiheuttaisi sähköautossa ”joulukuusen kaikkien valojen välkkymisen”, voidaan tässä kohtaa ruksata yli. Ongelmia ei ole ollut.
Ei jää jalkoihin!
Automaattivaihteinen sähkö-KONA kiihtyy nollasta sataa 7,6 sekunnissa. Auton vaste kaasuun on jopa yllättänyt kuljettajan. ”Kaasujalkaa on pitänyt käyttää varoen!,” Oiva naurahtaa. Toki hyvä puoli tästäkin löytyy; erityisesti ohittaessa auto on turvallinen, koska kaasun vaste on niin nopea.
"Ei tartte olla jaloissa. KONA lähtee kuin varpusparvi!"
Loppusanat
Lopuksi puhutaan vielä siitä, miten Oivan autoilu on sähköautoon siirtymisen jälkeen muuttunut. Oiva sanoo, että hän ei ole ikinä tykännyt autoilusta, mutta nyt hän lähtee mielellään ajelemaan! Sähköautoilu on kuulemma hauskaa! Erilaisissa nettialustoissa kuulemma myös kisaillaan, kuinka pienellä sähkön kulutuksella kukin pääsee.
"En tiedä mitä se (sähköautoilu) on;
urheilua, saituutta vai hulluutta, mutta hauskaa tämä ainakin on!"
Näihin sanoihin on hyvä päättää tämä juttuhetki. Kiitos Oivalle!
-Matleena-
Haluatko sinäkin hauskuutta autoiluusi? Katso meiltä saatavat uudet, ladattavat autot alta.
HUOM! Tulossa on omat, tietopitoisemmat jutut muun muassa sähköautoilun termeistä (eli muun muassa näistä: kWH, range, PHEV, CCS, Type2...) ja auton lataamisesta. Asiasta kiinnostuneet, pysykäähän siis kuulolla!
-
Saarakkala-Spesiaali! Uusi Peugeot 208 14990€ tai 149€/kk ilman käsirahaa!
Blogi | 08.02.2021
Käsi ylös? Käsi ylös ne, jotka ovat tehneet työpäivän jälkeen "kiertolenkin" ennen kotipihaan ajamista, rattia käännelles...
Lue lisää -
POP UP-Parkano pe 22.1 klo 13-17, esittelyssä uutuus-SUV-mallimme
Blogi | 20.01.2021
OLEMME PARKANOSSA PERJANTAINA 22.1. klo 13-17 Avataan autokauppavuosi POP UP-Parkanossa. Upeat, uudet uutuus-SUV-mallimme...
Lue lisää -
Näin sen, halusin sen - Peugeot 508 ladattava hybridi
Blogi | 14.01.2021
Peugeot 508 Hybrid 225 EAT8-automaatti Lasse Rantaniemi haki joulun välipäivinä meiltä upean tyylikkään Peug...
Lue lisää -
Osta uusi auto romutuspalkkiolla 1.12-31.12.2021
Blogi | 01.12.2020
Romutuspalkkiokampanja alkaa 1.12.2020 (päivitetty 14.1.2021) Suomessa toteutetaan romutuspalkkiokampanja, joka a...
Lue lisää -
POP UP- Parkano 2.10 klo 12-17. Citymaastureilla syksyyn!
Blogi | 30.09.2020
Myyntimme hajaantuu taas, mutta vain hetkeksi! - Tervetuloa tekemään autokauppaa kanssamme Parkanoon!  ...
Lue lisää -
Hoivatyötä Lämpimällä Sydämellä - ja Hyundailla. Lue asiakastarina!
Blogi | 21.08.2020
Hoivatyötä Lämpimällä Sydämellä - ja Hyundailla Lämpimällä Sydämellä Oy on vuonna 2018 perustettu hoiva-alan yr...
Lue lisää -
Peugeot 5008 - tilavuutta ja arjen helpotuksia. Lue asiakastarina!
Blogi | 03.07.2020
Peugeot 5008 Peugeot 5008 on malliston isoin SUV eli citymaasturi. Autoa saa bensana, dieselinä, manuaalina, autom...
Lue lisää -
Käytännössä - ladattava hybridi Mitsubishi Outlander PHEV
Blogi | 21.05.2020
Intro Ladattavat hybridit eli lyhennysnimeltään PHEV:t ovat autoja, joissa on sekä polttomoottori että sähköm...
Lue lisää -
Mitä meille kuuluu? Lue Ykköset 30.4.2020 lehtijuttu
Blogi | 03.05.2020
Juttu julkaistu Ykköset-lehdessä 30.4.2020 Kirjoitus ja kuva Juha Aho-Pynttäri Puhelin- ja sähköpostiasiointi koros...
Lue lisää -
Smart Drive-autovakuutus -maksuturva veloituksetta
Blogi | 29.04.2020
SmartDrive Autovakuutus on uusi tapa vakuuttaa auto ja autolla ajaminen. Auton ostaja ei itse ota vakuutusta vaan sopii si...
Lue lisää -
Auton lataamisen neljä ennakkoluuloa
Blogi | 24.03.2020
Intro Ekoautoilusta keskusteltaessa autojen lataaminen tuntuu olevan jännittävämpi asia kuin itse auto. Päätin käsitellä asi...
Lue lisää -
Mitsubishi Outlander PHEV- kysymyksiä ja vastauksia
Blogi | 16.03.2020
Hei! Mitsubishin hybridikuningas kiinnostaa monia ja kysymyksiä tulee. Mitsubishin maahantuonti on reagoinut tilanteesee...
Lue lisää -
Arvaa millä kilowatilla mä tulin?
Blogi | 31.12.2019
Arvaa millä kilowatilla mä tulin? Siinäpä kysymys, jolla asiakastapaaminen harvemmin alkaa - tervetuloa sähk...
Lue lisää -
Tervetuloa glögille ja joulutortulle pe 13.12 klo 12-17!
Blogi | 09.12.2019
Perjantai 13. päivä ei ole epäonnen päivä! Me kutsumme teidät meille glögille ja joulutortulle klo 12-17! Lapsillekin on kiv...
Lue lisää -
HUOLTOPASSIASIAKKAAT HUOMIO!
Blogi | 30.11.2019
Osallistu arvontaan! Edit: Arvonta suoritettu ja voittajille ilmoitettu. Lähetä huoltopassissasi oleva asiakasnumero maa...
Lue lisää -
SYKSYN STARTTI la 7.9 - su 8.9
Blogi | 05.09.2019
TERVETULOA AUTOKAUPAN SYKSYN STARTTI-VIIKONLOPPUUN MEILLE lauantaina 7.9 klo 10-14 ja sunnuntaina 8.9 klo 12-15! Niin paljon hyvä...
Lue lisää -
Mitsun ratissa yli 30 vuotta
Blogi | 15.08.2019
Tiesitkö tätä? Tiesitkö, että me olemme myyneet Kurikassa uusia Mitsubishejä vuodesta 1976? Mitsubishi on ollut me...
Lue lisää -
PARKANO POP UP pe 9.8 - la 10.8
Blogi | 06.08.2019
TERVETULOA TEKEMÄÄN AUTOKAUPPAA MEIDÄN KANSSA PARKANOON! Ajankohta: perjantai 9.8 klo 11-17 ja lauantai 10.8 klo 10-14 Paikka: ...
Lue lisää -
HYUNDAI IONIQ Hybrid-SISTERS
Blogi | 25.07.2019
Alkuun tilasto Suomessa autokannan sähköistyminen näkyy tällä hetkellä eniten hybridien yleistymisessä ensirekisteröinneiss...
Lue lisää -
Puoli vuotta Peugeotilla, mikä fiilis?
Blogi | 15.07.2019
Tuija ja Esa Juvonen. Intro Aloitimme uusien Peugeot henkilö- ja pakettiautojen myynnin tammikuussa 2019. Ihan ensimmäiset Peugeot-asi...
Lue lisää -
Koululaisia, pop uppia ja ekoautoiluagentti!
Blogi | 22.05.2019
Viime viikolla oli vähän erilaisempia juttuja meillä autokaupassa. Kirjoitetaans niistä! Koululaiset Kurikan yläasteen kaup...
Lue lisää -
PEUGEOTIN PAKETTIAUTOPÄIVÄT 12.-13.4!
Blogi | 01.04.2019
HUOMIO! Nyt kaikki pitkän takuun (5 vuotta ilman kilometrirajoitusta) pakettiautoista kiinnostuneet HUOMIO! Järjestämme...
Lue lisää -
Avajaiset to 24.1-la 26.1!Huippuautotarjouksia!
Blogi | 22.01.2019
MEILLÄ ON MONTA AIHETTA JUHLIMISEEN! Yritys täyttää 46- vuotta, meillä on uudistetut liiketilat ja uusi myyntiedustus Peugeot! Halua...
Lue lisää -
VIIKONLOPPUNÄYTTELY 12-13.1.2019 tarjoukset
Blogi | 09.01.2019
VIIKONLOPPUNÄYTTELYN KAMPANJAT Tervetuloa viikonloppunäyttelyyn lauantaina 12.1 klo 10-14 ja sunnuntaina 13.1 klo 12-15! Nyt kaikilla m...
Lue lisää