Auton lataamisen neljä ennakkoluuloa

Intro

 

Ekoautoilusta keskusteltaessa autojen lataaminen tuntuu olevan jännittävämpi asia kuin itse auto. Päätin käsitellä asiaa puhtaasti asiakaskeskustelujen kautta. Keskusteluissa  asiakkaiden kanssa ei nouse esiin lataukseen liittyvät termit ja käsitteet vaan ihan auton lataamisen käytännön toteutus; miten se oikein tapahtuu. Ja ihan kuten aina uusien asioiden äärellä, lataamiseenkin liittyy muutamia inhimillisiä ennakkoluuloja.

 

Seuraavassa tulee siis neljä yleisintä auton lataamisen ennakkoluuloa. Luulojen purkamiseen kutsuin kommentoimaan myös Hyundai Motor Finlandin teknisen neuvojan Herkko Sippolan

                                                                                                                

Ennakkoluulo numero 1: lataaminen on vaikeaa

 

Tämä on yleisin ajatus keskusteltaessa ladattavista autoista. Kerrataanpa vielä lataamisen tavat. 

 

Kotilataaminen

Kotona on kaksi vaihtoehtoa auton lataamiseen; tavallinen kotipistoke (ns. suko-pistoke) tai kotilatausasema. Tavallinen kotipistoke löytyy esimerkiksi auton lämmitystolpasta tai autokatoksen seinästä. Kotilatausasema taas on isompi "pömpeli", joka hankitaan niitä tarjoavien yritysten kautta. 

Kona electric homecharging

Lataus kotilatausasemassa. 

 

Edustusmerkkiemme ladattavien autojen mukana tulee tavalliseen kotipistokkeeseen sopiva latausjohto. Johdon toinen pää laitetaan kotipistokkeeseen ja toinen autoon - lataus alkaa. Kotilatausaseman kanssa ihan sama kuvio; latausaseman johto kiinni autoon ja lataus alkaa. Täydellisen helppoa; auto lataukseen ja itse lämpimään sohvalle! 

 

Kona electric domestic charging cable

 Latauskaapeli (suko-pistoke).

 

Huomioitavaakin on. Olet varmasti kuullut automyyjän sanovan, että tavallisesta kotipistokkeesta lataamista ei suositella jatkuvaan käyttöön, ja sen soveltuvuus auton lataamiseen tulee tarkistaa aina asiantuntevalla henkilöllä/yrityksellä. Miksi näin Herkko? "Kotipistoke on syytä tarkastuttaa asiantuntevalla henkilöllä/ yrityksellä, koska perinteistä kotipistorasiaa ei ole suunniteltu niin suurille virroille, joita auton lataus vaatii", Herkko opastaa. Hän kertoo, että perinteisen kotipistorasian mekaaninen rakenne ei välttämättä kestä latausta. Tällöin pistoke saattaa vaurioitua tai pahimmillaan syttyä tulipalo. Eli tarkistuta kotipistokkeesi asiantuntijalla, aina. 

 

"Jos kotipistorasia on asiantuntevalla

henkilöllä tarkastettu ja todettu sähkö-/

hybridiauton lataamiseen soveltuvaksi,

kotipistokkeesta lataukselle ei ole estettä".

 

Varsinaisen kotilatausaseman hankkiminen ei myöskään ole vaikeaa. Jos et omin päin halua perehtyä kotilatausaseman hankintaan, luvan antaessasi automyyjäsi vie asiaa eteenpäin ja kotilatausasemia tarjoava taho ottaa sinuun yhteyttä.

 

Julkinen lataaminen 

Tämä on sitä lataamista, joka tapahtuu muun muassa parkkipaikoilla ja -halleissa, huoltoasemilla ja kauppojen pihoilla. Julkinen lataaminen tulee tutuksi ainakin pitkiä matkoja tekeville autoilijoille.

 

Julkiseen lataamiseen tarvitsee vain kaksi asiaa: tiedon latauspisteiden sijainnista ja latausvälineen. Latausvälineellä tarkoitan esimerkiksi RFID-tunnistinta, pankkikorttia, kännykän sovellusta tai jotain muuta tapaa, jolla latauslaitteelle tunnistaudutaan ja lataus maksetaan. Esimerkiksi itselleni sopivimmaksi välineeksi olen todennut RFID-tunnistimen eli "lätkän", joita roikkuu avainnipussani pari kappaletta (eri toimijoilla on omat tunnistimensa, esim. Virta, Fortum Charge & Drive). Latauspisteiden sijainnit taas löytyvät esimerkiksi kännykkään ladattavista sovelluksista tai ladattavan autosi navigaattorista. 

 

ltkt

 RFID-tunnisteet, "lätkät". 

 

Ennakkoluulo numero 2: tankkaan väärin, rikon autoni

 

Onko olemassa väärin tankkaamisen mahdollisuus? Voiko esimerkiksi julkisella latauspisteellä valita väärän johdon? "Jos johdot vain sopivat autoon, ei autoa eikä myöskään johtoa voi rikkoa", Herkko lohduttaa. Entä voiko auton ladata liian täyteen ja rikkoa auton? "Ei voi. Auto ottaa vastaan vain sen määrän sähköä, minkä se pystyy. Ja kun auto on ladattu täyteen, loppuu lataaminenkin automaattisesti vaikka johto on vielä kiinni autossa", Herkko kertoo.  Ei siis hälytetä palokuntia nytkään.

 

"Yksinkertaistaen sanottuna:

jos johto sopii autoon, voit ladata autoa."

 

Ennakkoluulo numero 3: mä mokaan

 

Tämä on enemmän sellainen "henkisen puolen" juttu; erittäin inhimillinen! Tämäkin luulo koskee enemmän julkista lataamista. (Kotonahan voi huoletta säheltää piilossa muiden katseilta).

 

Oma totuuden hetkeni koitti maahantuojan kurssilla. Maahantuoja kysyi, kuinka moni oli ylipäätään ladannut autoa? Oma käsi ylös! Kuka on ladannut autoa julkisesta latauspisteestä? Oma käsi alas. Tilanne piti siis korjata. Tilasin netistä edellä mainitut tunnistelätkät, hain kännykän sovelluksilla lähimmät latauspisteet, sometin aiheesta etukäteen kerätäkseni itselleni painetta ja lähdin matkaan. 

lataus kynniss

 Julkinen latauspiste. 

 

Testaamani laitteet olivat erilaisia. Toisessa laitteessa tarvittiin omaa johtoa (löytyi takakontista): johdon toinen pää laitteeseen, toinen autoon, laitteeseen tunnistautuminen lätkällä ja lataus käynnistyi. Latauspisteelle palatessa "lätkäisin" latauksen päättyväksi, oma johto peräkonttiin ja seuraavaan testikohteeseen.

 

Toisessa latauspisteessä toimiminen muistutti käteisen nostoa pankkiautomaatilta. Tässä laitteessa oli johto valmiina eli johdon toinen pää vain kiinni autoon, laitteeseen tunnistautuminen lätkällä, näytön ohjeiden seuraaminen ja parin kohdan jälkeen ruutuun ilmestyi teksti "lataus käynnistetty". Laitteelle palatessani jälleen tunnistautuminen ja ruutuun teksti "lataus päättynyt". 

 

tunnistaudu

 

Ensimmäiset lataukseni julkisista latauspisteistä! Checked! 

 

Ennakkoluulo numero 4: en opi enää uusia juttuja

 

Tämä luulo tulee autokaupoissa esiin joskus ekoautoiluboxin ulkopuolellakin. Vai muistatko ajan, kun ajattelit, että automaattivaihteisen auton ajaminen on vaikeaa? Tai miten "hipaisukännyköiden" saapuessa et uskonut niihin ollenkaan, ja nyt otat kännykällä videoita, jaat niitä ystäviesi kesken selaten samalla päivän uutiset ja kuunnellen äänikirjaa.

 

Eli! Lyhkäisyydessään se, mitä haluamme kertoa on se, että sinun ei tarvitse olla hifi-tyyppi pärjätäksesi ladattavan auton kanssa. Herkon sanoin: ”Lopulta vain niskasta kiinni. Jossain vaiheessa kaikki tekevät ensimmäisen latauksensa ensimmäisen kerran.” 

 

-Matleena-

 

PS. Jos lataaminen aiheuttaa jännitystä, niin tule meille, otetaan johdot käteen ja harjoitellaan yhdessä! (Nyt tällä hetkellä toki hanskat kädessä etäisyyttä pitäen).