Julkaistu 04.09.24 | klo 10:33 | kategoriassa Hyundai, Sähköautot
Unohda mielikuvat eleettömästä ja hiljaisesta sähköautosta. Täysin uusi Hyundai IONIQ 5 N tarjoaa äärimmäisen kiehtovan sähköisen ajokokemuksen N Active Sound + -äänijärjestelmän, N e-Shift -virtuaalivaihteiston sekä lukuisten muiden rata-ajoonkin soveltuvien ominaisuuksien kera.
IONIQ 5 N on poikkeuksellisen monipuolisesti kuljettajan tuunattavissa. Arkiajossa autossa on tilaa ja mukavuutta kuin tavanomaisessakin IONIQ 5:ssä, mutta muutamalla napinpainalluksella se muuntautuu täysiveriseksi ratapedoksi, joka päihittää suorituskyvyllään huomattavasti kalliimmatkin kilpailijansa.
Oletko valmis täysin ainutlaatuisen ajoelämykseen?
Satasen vauhtiin 3,4 sekunnissa, huippunopeutta radalla 260 km/h. Hyundai IONIQ 5 N edustaa täyssähköautoissa täysin uutta segmenttiä. Auto ilmentää Hyundain pitkää kokemusta moottoriurheilusta ollen samalla ensimmäinen täyssähköinen N-mallisarjan jäsen.
IONIQ 5 N:n 800 voltin akkuteknologia mahdollistaa suurteholatauksen huimalla 240 kW:n huipputeholla. Auton 84 kWh:n ajoakku on kapasiteetiltaan tavanomaista IONIQ 5:ta suurempi.
Uusin teknologia on valjastettu viemään IONIQ 5 N:n ajokokemus täysin omalle tasolleen. Auton suunnittelussa on otettu N-mallisarjan faneilta saatu palaute huomioon, ja lopputuloksena on täyssähköinen ajokokemus, joka ei taatusti jää etäiseksi.
IONIQ 5 N:n ainutlaatuinen N e-Shift -virtuaalivaihteisto vie ajokokemuksen täysin uudelle tasolle. Palauta mieleesi perinteisen urheiluauton tunne, mutta täyssähköisellä suorituskyvyllä.
IONIQ 5 N:llä voit ajaa hiirenhiljaa tai päästää pedon irti. Valinta on sinun. N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Rataolosuhteissa driftaaminen onnistuu N Drift Optimizer -teknologian ansiosta kuin ammattilaiselta. Auto pyrkii säilyttämään optimaalisen driftauskulman säätämällä sähköisesti useita parametrejä reaaliajassa.
Kuuntele alla olevalta videolta, kuinka Hyundai IONIQ 5 N nostattaa ihon kananlihalle vaihteen vaihtuessa pienemmälle ja auton päästäessä ilmoille perinteisistä polttomoottori-urheiluautoista tutun paukkeen. Uskallamme väittää, että tämän auton haluat itse kokea.
Hyundai IONIQ 5 N:n muotoilu ei ole toteutettu vain ulkonäköä silmällä pitäen. Auton lukuisat näyttävät yksityiskohdat, kuten takaspoileri, parantavat auton suorituskykyä ja tekevät siitä aidosti ratakelpoisen.
Edestä
Edessä puskurin agressiiviset muodot kätkevät aktiiviset ilmanottoaukot. Matala helma näyttää ahmivan asvalttia, korostaen auton urheilullisuutta.
Takaa
Takaa katsottuna IONIQ 5 N:n tunnistaa ennen kaikkea näyttävästä takaspoilerista ja helmaa kiertävästä punaisesta korostusväristä sekä N-logosta.
Taotut 21 tuuman alumiinivanteet
Varta vasten IONIQ 5 N:ää varten suunnitellut taotut 21-tuumaiset alumiinivanteet ja oranssinpunaiset jarrusatulat viimeistelevät näyttävän kokonaisuuden. Niiden ympäriltä löytyy auton suorituskykyä vastaavat Pirellin P-Zero renkaat (275/35R21).
IONIQ 5 N:n ohjaamo on suunniteltu kuljettajille, jotka todella rakastavat autoaan. Urheilulliset istuimet pitävät tiukasti otteessaan, ohjauspyörän pikavalintapainikkeista vaihdat ajotila-asetuksia salamannopeasti ja keskikonsolin polvityynyä vasten lepuutat jalkaa tiukemmassakin ajossa.
Laaja mittaristonäkymä
Laajalta 12,3″ + 12,3″ mittaristokokonaisuudelta hallitset vaivattomasti auton lukuisia ajoasetuksia sekä saat ajodataa, olitpa sitten radalla tai arkiajossa.
IONIQ 5 N:n istuimia on madallettu 20 millimetriä perusmalliin verrattuna. Kuppipenkit tarjoavat myös poikkeuksellisen hyvin sivuttaistukea ollen samalla kuitenkin riittävän mukavat myös jokapäiväisessä käytössä. Istuinten N-logo on valaistu.