Sähköautoilun myytit- astu e-Expertin kyytiin ja kumotaan ne!

Julkaistu 27.01.22 | klo 13:57 | kategoriassa Sähköautot


sähköauto pakettiauto

Sähköinen Peugeot e-Expert

-ja 10 myyttiä sähköautoilusta

 

Sähköautoilu -asia, johon liittyy paljon vahvoja uskomuksia ja olettamuksia. Vastikään arvostetun International Van of the Year 2021 -tittelin saanut sähköpakettiauto Peugeot e-Expert kumoaa ominaisuuksillaan monet sähköautoiluun liitetyt pinttyneet myytit esimerkiksi toimintasäteestä ja sähköauton soveltuvuudesta talvioloihin. Lue ja ylläty positiivisesti!

 

 

Myytti 1: Sähköauton toimintasäde on olematon.

 

Uuden täyssähköisen Peugeot e-Expertin toimintasäde on 330 kilometriäi. Tilastokeskuksen mukaan pakettiautoilla ajetaan keskimäärin 60 kilometriä arkipäivässä, joten toimintasäde on monille autoilijoille täysin riittävä. Lisäksi e-Expertin voi ladata pikalatausasemalla tyhjästä 80 prosentin varaustasoon jopa 30 minuutissa.

 

sähköauton toimintasäde

 

 

Myytti 2. Sähköautot eivät ole ajettavuudeltaan polttomoottorimallien tasolla.

 

Peugeot e-Expertissä akut on sijoitettu akselien tavaratilan pohjan alle, minkä ansiosta auton painopiste on matala. Tämä varmistaa vakaan ajettavuuden ja vähentää sivutuulen vaikutuksia. Lisäksi ajonautinnon varmistavat tasainen vääntö ja välitön kiihtyvyys. Maksimaalinen vääntö on sähköpakettiautossa käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä.

 

sähköauto vs polttomoottoriauto

 

Myytti 3. Sähköauton akut eivät kestä käyttöä.

 

Uuden Peugeot e-Expertin omistajan ei tarvitse murehtia moisesta. Akuilla on kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu.

 

sähköauton akut

 

Myytti 4. Sähköautojen latausverkosto on vielä riittämätön.

 

Suurin osa sähköautoilijoista lataa autoaan normaalisti joko kotilatauspisteessä tai työpaikalla. Julkiseen latausverkostoon kuuluu tällä hetkellä yli 4000 latausasemaa ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Sähköpakettiauto Peugeot e-Expertin navigointijärjestelmä auttaa vapaan latauspisteen löytämisessä.

 

sähköauton lataus

 

Myytti 5.  Sähköauton akkujen lataus kestää ikuisuuden.

 

Sähköisen e-Expertin akun voi ladata tyhjästä 80 prosentin varaustasoon nopeimmillaan puolessa tunnissa. Kaikki Suomeen tulevat Peugeot e-Expertit on varustettu 11 kW:n ajoneuvolaturilla, joka mahdollistaa nopean latauksen sekä julkisen pikalatauksen jopa 100 kW teholla.

 

sähköauton lataus kestää kuvituskuva

 

Myytti 6. Sähköauton akut vievät niin paljon tilaa, että kuljetettavat tavarat eivät mahdu mukaan.

 

Uuden e-Expertin akkupaketti on sijoitettu tavaratilan lattian alle, joten tavaratila on yhtä tilava kuin dieselmoottorilla varustetussa versiossa, suurimmillaan jopa 6,6 m3. Akkujen näppärän sijainnin ansiosta paino jakautuu optimaalisesti ja varmistaa hyvän ajettavuuden.

 

sähköauton tilat kuvituskuva

 

Myytti 7. Sähköauton lataaminen on vaikeaa.

 

Sähköauton lataaminen ei todellakaan ole vaikeaa – auton mukana tulee tarvittavat latauskaapelit. Suuri osa asiakkaista hankkii kuitenkin Wall Box -latausaseman, joka nopeuttaa latausta. Kuljettaja voi aina seurata etänä MyPeugeot-sovelluksen kautta esimerkiksi akun lataustilaa ja latauksen edistymistä.

 

lataus vaikeaa kuvituskuvat

 

Myytti 8.  Sähköautolla ei saa vetää perävaunua.

 

Peugeot e-Expertillä saa vetää 1000 kilon jarrullista perävaunua ja 750 kilon jarrutonta perävaunua.

 

sähköautolla ei saa vetää peräkärryä kuvituskuva

 

Myytti 9. Sähköauto on talvella kylmä.

 

Uudessa Peugeot e-Expertissä on esilämmitystoiminto, jonka avulla talvellakin voi lähteä liikenteeseen lämpimällä autolla. Kesähelteillä ajomukavuuden voi varmistaa esijäähdyttämällä auton haluttuun lämpötilaan – tämä ei ole mahdollista perinteisissä diesel-pakettiautoissa. Esilämmityksen ja -jäähdytyksen voi ohjelmoida ja käynnistää myös etänä MyPeugeot-sovelluksen avulla.

 

sähköauto on talvella kylmä kuvituskuva

 

Myytti 10. Sähköauton toimintasäde putoaa talvella vähintään puoleen ilmoitetusta.

 

Uuden e-Expertin ajoakuilla on lämmitysjärjestelmä, jonka ansiosta ulkolämpötilan vaikutus toimintasäteeseen on hyvin pieni. Käytännössä auto kannattaa esilämmittää ennen liikkeelle lähtöä auton ollessa vielä kytkettynä latauspisteeseen – tällöin akkujen lämmittäminen ei vie ajon aikana virtaa.

sähköauton toimintasäde putoaa talvella kuvituskuva

 

 

Tutustu e-Experttiin tästä!

Lähde: www.peugeot.fi